Serious games voorbeelden

Bij serious games wordt door het toevoegen van game elementen op een uitdagende manier iets overgebracht of geoefend. Het doel is niet in eerste instantie vermaak, zoals bij entertainment games het geval is. Maar bijvoorbeeld het opdoen van kennis en vaardigheden, bewerkstelligen van gedragsverandering en teambuilding. De deelnemer kan daarbij risico’s nemen en fouten maken in een veilige fictieve spelomgeving.

Hieronder vindt u onze portfolio met serious games die inzetbaar zijn voor het bedrijfslevenmiddelbaar en hoger onderwijs, de non-profit en zorgsector.
Meer weten? Bel dan +31 (0)20-7702265 of mail naar info@bizzgames.nl.

De "off-the-shelve" Bizzgames zijn direct beschikbaar, leuk, uitdagend, praktijkgericht en bovendien zeer motiverend. Er zijn tevens diverse succesvolle voorbeelden van het 'customizen' van serious games. Hierdoor onstaat op eenvoudige wijze een serious game op maat. Het zo goed mogelijk integreren van de doelstelling in de verschillende game-elementen is daarbij van groot belang.

Zodoende ontstaat voor de deelnemers een herkenbare spelomgeving, waarin op een contextrijke manier kennis en vaardigheden worden opgedaan. Leren, werken, kennismaken en veranderen wordt hiermee niet alleen effectiever, maar ook nog eens een stuk leuker!

Bekijk ook bovenstaande serious games voor de volgende toepassingsgebieden:

Het succes van serious games

Gamification voor het bedrijfsleven, serious gaming voor organisatieverandering, verandertrajecten, verandermanagement, change management, zelf organiserenSerious games maken gebruik van onze competitieve aard en psychologische neiging om games te spelen (homo ludens). Ze dagen deelnemers uit om te spelen en te winnen en dit competitieve karakter zorgt voor grote betrokkenheid en ook een hoog leereffect.

De populariteit van entertainment games is vooral te danken aan de toepassing van een belonings- en waarderingssysteem. Dit is ook de reden waarom games zo succesvol worden ingezet en effectief zijn. Een goed beloningssysteem zorgt ervoor dat we sociale interactie aangaan, nieuwe vaardigheden ontwikkelen, boven onszelf uitstijgen en onze doelen willen behalen. Mits dit natuurlijk op een juiste manier wordt ingezet. Er zijn vele voorbeelden van serious games die hiermee rekening houden en de volgende belangrijk gaming principes succesvol toepassen:

Beloning
Denk hierbij aan het belonen van uitdagende taken zoals het beantwoorden van een vraag, het oplossen van een probleem, het lezen van een theoretische verhandeling, enzovoort.

Verliesaversie
We zijn van nature geneigd om te voorkomen dat we iets verliezen. Als je niets doet of de foute keuzes maakt, dan scoor je slecht en raak je op enig moment je ‘startkapitaal’ in de game kwijt.

Gamification en serious gaming met management games, serious games en business games

Status en reputatie
Mensen willen hun status behouden of verbeteren en hoog in de ranking eindigen. Dit competitieve aspect zorgt dus voor betrokkenheid en daagt uit om actie te ondernemen.

Snelle feedback
Het is belangrijk dat feedback snel na de actie wordt verkregen. De feedback vanuit de game biedt deelnemers een voortdurende en natuurlijke terugkoppeling die versterkend of juist corrigerend kan werken.

Meer weten?

Wilt u specifieke voorbeelden van het inzetten van serious games voor uw doelstelling en organisatie? Neemt u dan contact op met Bizzgames Gamification via +31 (0)20-7702265 of mail naar info@bizzgames.nl.