Retail game – SuperXL

SuperXL-Retail-Serious-Gaming-Simulatie-1a De context binnen de Retail game is een groot supermarktfiliaal, dat deel uitmaakt van de franchise formule van een grote landelijke supermarktketen. Deze setting biedt een ideale mix voor het leerproces van de deelnemers. Enerzijds is er het strakke, strategisch kader en de automatisering van de grote supermarktketen en anderzijds is er het ondernemende karakter van de franchisenemer. Een combinatie dus van verregaande standaardisering en individuele klantgerichtheid.

Deelnemers nemen als team het heft in handen in de simulatie en kunnen gaandeweg laten zien de essentie te begrijpen van beide uitersten in de bedrijfsvoering. Strak (bij)sturen waar nodig op basis van cijferanalyses én flexibel probleemoplossend indien gewenst. Ze vervullen hierbij zowel de rol van storemanager als die van teamleider in de dynamische supermarktwereld. Voor alle relevante onderdelen nemen zij beslissingen.

De teams strijden in een competitieve omgeving met andere supermarkten om de gunst van de klant. Met de “retailwaterval” als denkframe gaan zij de onderlinge strijd aan en worden ze afgerekend op:

Retail game, gamification en serious gaming met serious games en business games

  • Wie heeft de hoogste attractiekracht en weet dit het beste om te zetten in transacties?
  • Welk team past margeverbetering het beste toe en verbetert het rendement?
  • Wie weet klanten en personeel te vinden en te binden?
  • Welk team toont probleemoplossend vermogen als events zoals een defecte koeling of een storing in het pinverkeer de dagelijks gang van zaken overhoop dreigen te halen?
  • Wie scoort het beste op de KPI's en benchmarks afgeleid van de Retailmonitorformule?

Competenties Retail game

De competenties die ten grondslag liggen aan de game zijn:

  • Initiëren en creëren van innovaties;
  • Opstellen en uitvoeren van een situatieanalyse voor een nieuw product/distributiekanaal of een bestaand bedrijf;
  • Uitvoeren, interpreteren, toetsen en ook evalueren van marktonderzoek;
  • Ontwikkelen van marketingbeleid voor een bestaande of nieuwe onderneming;
  • Opstellen en uitvoeren van tactisch-operationele activiteiten uit het ondernemingsbeleid;
  • Acquisitie en relatiebeheer;
  • Intern en extern communiceren;
  • Professionaliteit en persoonlijk leiderschap.

Leerdoelen

Retail game, gamification en serious gaming met serious games en business gamesDeelnemers hebben na het spelen van de game inzicht in/kennis van:

  • Het belang van Management & Organisatie en tevens HRM;
  • Omzet stimulerende en kostenbesparende factoren;
  • De rol van een managementteam en teamleiders;
  • De eigen groepsprocessen;
  • Het belang van communicatie richting klanten en tevens personeel;
  • Besluitvormingsprocessen in teamverband;
  • Het maken van strategische keuzes;
  • Financiële verslaglegging;
  • Prestatiemanagement (KPI’s, kengetallen, benchmarks etc.).

Meer weten over de Retail game?

Heeft u ook vragen over het toepassen van de Retail game in uw organisatie? Of wilt ook u een game die speciaal voor uw organisatie wordt ontwikkeld? Neemt u dan contact op met Bizzgames Gamification via +31 (0)20-7702265 of mail naar info@bizzgames.nl.