Onboarding Games. Welcome on board met Gamification!

Waarom worden Onboarding Games ingezet? Onboarding van nieuwe medewerkers kent vele uitdagingen. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor persoonlijke betrokkenheid als er te weinig collega’s zijn om hen in te werken?

Daarnaast is de nieuwe medewerker van tegenwoordig, vanwege het hybride werken, waarschijnlijk minder op kantoor. De band met trainers en mentoren is daardoor minder aanwezig of ontbreekt zelfs. Gelukkig is er een oplossing; Onboarding Games!

Gemotiveerde (nieuwe) medewerkers

Mensen zijn sociale wezens en houden van games waarin ze worden uitgedaagd. Door een serious game tijdens de onboarding in te zetten, worden nieuwe medewerkers sneller en effectiever ingewerkt. Bovendien motiveert het meer dan het verplicht volgen van een ietwat saaie e-learning module. Gewoon, omdat je er als deelnemer energie van krijgt.

Verbondenheid met collega’s

Tijdens de inwerkperiode met een onboarding game voelen nieuwe medewerkers zich meer verbonden. De bestaande collega’s zijn in veel gevallen namelijk onderdeel van de game. Met behulp van een video stellen ze zich voor of dagen ze hen uit met een bepaalde casus, vaak gebaseerd op de werkelijkheid. Gamification zorgt er tevens voor dat er sneller een duidelijk beeld is over de verschillende werkzaamheden in de organisatie. Dat levert vervolgens weer snellere en betere samenwerkingen op.

Bel ons over onboarding met Gamification

Een hogere leercurve met onboarding games

Met gamification kunnen nieuwe medewerkers, in een veilige leeromgeving, zelf leren en uitproberen. Je wordt niet afgestraft als je een foutieve keuze maakt. Het gaat bij gamification om jezelf uit durven dagen, zodat er een hogere leercurve ontstaat. Ervaringsleren levert nu eenmaal een hoger rendement op, dan leren van datgene wat je wordt opgedragen.

Eerder signaleren van verbeterpunten

Online onboarding games zorgen er ook voor dat persoonlijke verbeterpunten eerder gesignaleerd worden. Ook kunnen onderdelen meebewegen met het gesignaleerde kennisniveau, waardoor leertrajecten nog meer op de desbetreffende nieuwe medewerker worden aangepast.

Bestaande informatie optimaal benutten

Interessant is dat wij bestaande informatie, die nodig is om de gestelde doelen van de onboarding te behalen, kunnen integreren in de game. Wil je weten hoe we een game voor onboarding maken, lees dan deze blog waarin de Gamification Roadmap in 5 stappen beschreven is.

Een onboarding game kan zowel volledig online als hybride op locatie worden ingezet. Eventueel in combinatie met leuke teambuilding opdrachten, offline assessments en rollenspellen op locatie. Het is een inspirerende en leuke manier om je nieuwe werkgever en collega’s te leren kennen. Ook als ze (nog) niet fysiek aanwezig zijn…

Zijn onboarding games ook iets voor u?

We gaan graag vrijblijvend het gesprek aan, over de mogelijkheden van Gamification voor uw organisatie.

Joost Schouten – Bizzgames Gamification+31 (0)20 7702265j.schouten@bizzgames.nl
volg ons op LinkedIn

Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.