Serious games

Event, gamification en serious gaming met serious gamesBij serious games wordt door toevoeging van game elementen op een uitdagende manier iets overgebracht of geoefend. Het doel is niet in eerste instantie vermaak, zoals bij entertainment games het geval is. Maar bijvoorbeeld het opdoen van kennis en vaardigheden, teambuilding en het bewerkstelligen van gedragsveranderingen. De deelnemer kan daarbij risico’s nemen en fouten maken in een veilige fictieve spelomgeving.

Het zo goed mogelijk integreren van uw doelstelling in de verschillende game-elementen is daarbij van groot belang. Zodoende ontstaat voor de deelnemers een herkenbare spelomgeving, waarin op een contextrijke manier kennis en vaardigheden worden opgedaan. Leren, werken, kennismaken en veranderen wordt hiermee niet alleen effectiever, maar ook nog eens een stuk leuker! Toepassingsgebieden voor serious games zijn:

Het succes van serious games

Gamification en serious gaming met management games, serious games en business gamesDe populariteit van entertainment games is vooral te danken aan de toepassing van een belonings- en waarderingssysteem. Dit is ook de reden waarom games zo succesvol worden ingezet en effectief zijn. Een goed beloningssysteem zorgt ervoor dat we sociale interactie aangaan, nieuwe vaardigheden ontwikkelen, boven onszelf uitstijgen en onze doelen willen behalen. Mits dit natuurlijk op een juiste manier wordt ingezet. Een succesvolle serious game houdt daarom rekening met de volgende belangrijk gaming principes:

Beloning
Hierbij kun je denken aan het belonen van uitdagende taken zoals het beantwoorden van een vraag, het oplossen van een probleem, het lezen van een theoretische verhandeling, enzovoort.

Verliesaversie
We zijn van nature geneigd om te voorkomen dat we iets verliezen. Als je niets doet of de foute keuzes maakt, dan raak je op enig moment je ‘startkapitaal’ kwijt.

Status en reputatie
De meeste van ons willen hun status behouden of verbeteren en hoog in de ranking eindigen. Dit competitieve aspect zorgt voor betrokkenheid en daagt mensen uit om actie te ondernemen.
Neem contact op met Bizzgames Gamification
Snelle feedback
Portfolio cases gamification en serious gaming met serious games en business games-7Het is belangrijk dat feedback snel na de actie wordt verkregen. Dit kan een korte cyclus zijn door trial-and-error, maar voor inhoudelijk diepgaander toepassingen is de PDCA-cyclus een ideaal instrument om feedback en beloning aan te koppelen.

Off-the-shelf Bizzgames

Er zijn tientallen ‘off-the-shelf’ Bizzgames over verschillende onderwerpen, die bovendien direct online inzetbaar zijn. Al deze serious games zijn bovendien zeer gebruiksvriendelijk. Bekijk hier het portfolio met de diverse games.

De ervaren trainers van Bizzgames Gamification kunnen de game in zijn geheel begeleiden, maar dit kan ook zelfstandig door de klant worden gedaan na een train-de-trainer workshop.

Gamification tool

JGZ-event-change-management-organistieverandering-verandertraject-verandermanagement-bpr-zot-teambuilding-5Wilt u liever een game die aangepast is op uw specifieke doeleinden, dan maken wij gebruik van onze flexibele gamification tool. Dit is een framework bestaand uit een gamification spelsite voor de deelnemers voor (eigen) opdrachten en assessments. U kunt het onderwerp en de doelstelling daarbij in alle gevallen zelf bepalen. Bizzgames Gamification helpt hierbij, zodat uw game in korte tijd online inzetbaar is.

Meer weten over serious games?

Heeft u vragen over het inzetten van serious gaming? Of wilt u bijvoorbeeld een gamification toepassing speciaal voor uw organisatie? Neem dan contact op met Bizzgames Gamification via +31 (0)20-7702265 of mail naar info@bizzgames.nl.
 

Bekijk het portfolio

Portfolio en cases-13