Compliance Training leuk en inspirerend maken? Dat kan!

Compliance trainingen zijn niet altijd even leuk en inspirerend. Voldoen aan wet- en regelgeving en medewerkers zich laten gedragen conform opgestelde normen en regels is uitdagend. Veel mensen willen zelf kunnen beslissen wat ze wel en niet doen. Daarnaast zijn er ook mensen die niet veel met opgelegde regels hebben. Zij houden niet zo van ‘moeten’.

Laten we daarom eens dieper ingaan op compliance trainingen: hoe het normaal gaat en hoe het ook kan…

Compliance trainingDe traditionele compliance training

Vaak wordt de traditionele compliance training als ‘saai’ ervaren. Er wordt bijvoorbeeld door een kwaliteits- of HR manager een interne training gegeven, waarbij verteld wordt wat er allemaal moet. Doe je het niet dan krijg je van je manager vanzelf een reminder. Het wordt dan meer een 'afvink-exercitie', bedoeld om de werkgever te beschermen tegen juridische procedures.

Herkenbaar voor velen is ook de situatie waarbij je als werknemer verplicht een e-learning training moet volgen met veel juridische informatie. Het is dan vaak veel zenden en weinig interactie en nadat de training is afgerond wordt de inhoud al gauw vergeten. De reden: intrinsieke motivatie is niet of nauwelijks aanwezig, omdat werknemers deze trainingsvorm zien als een noodzakelijk kwaad.

Vrijblijvend advies van Bizzgames GamificationHet verhogen van de intrinsieke motivatie

Laten we eerst eens teruggaan naar de kern: met een compliance training wil je een gedragsverandering bereiken die aansluit bij (interne) wet- en regelgeving. Intrinsieke motivatie speelt daar een cruciale rol bij. Het is namelijk de drijfveer van de persoon zelf en heeft daardoor veel langer effect. Enkele voorbeelden die de intrinsieke motivatie verhogen zijn:

  • Bezig zijn met een echt doel, waarvan de context helder is.
  • Het geven van een uitdaging zorgt voor meer betrokkenheid.
  • Gerichte feedback krijgen waardoor je nut en noodzaak begrijpt van het geleerde.
  • Onderdeel zijn van een team: het samen iets bereiken, het wij-gevoel.
  • Waardering krijgen voor prestaties in de vorm van een score of beloning.

De moderne compliance trainingblank

Of het nu gaat over regelgeving, cybersecurity, ethiek, veiligheidseisen, corruptie, intimidatie of fraude een moderne compliance training bevat een rijke context en bestaat uit herkenbare voorbeelden die in de praktijk voorkomen. Je doet het vooral samen, op een interactieve en leuke manier.

Het resultaat van zo’n compliance training is een uitstekend startpunt om een 0-meting te doen rondom het actuele gedrag van medewerkers. Hiermee kun je blijvend de voortgang van compliance meetbaar maken. Compliance trainingen dienen namelijk altijd de actualiteit te volgen waardoor ze relevant blijven.

Hoe doen we dat?blank

Via een Serious Compliance Game! De kracht van gamification zit vooral in het feit dat deelnemers niet voelen dat ze iets moeten doen, omdat het verplicht is. Ze willen het doen, omdat ze het via een contextrijke en herkenbare game omgeving begrijpen en hun gedrag er ook op aanpassen.

De inhoud van zo’n moderne compliance training wordt daarom ook niet snel vergeten. Bovendien is het een originele manier om ook nieuwe medewerkers op het gebied van compliance te trainen.

Ben je ook intrinsiek gemotiveerd om je compliance doelstelling te behalen?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Joost Schouten – Bizzgames Gamification+31 (0)20 7702265j.schouten@bizzgames.nl
volg Bizzgames Gamification op LinkedIn

Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.