Top talent via Game Based Assessment

Steeds meer organisaties beoordelen sollicitanten met behulp van een game. Recent werd ik hiervoor nog gebeld door een grote gemeente, waarbij ik uitlegde hoe Game Based Assessment helpt om het juiste talent te selecteren. En de arbeidsmarkt is krap, des te meer reden dus om de geschikte kandidaat ook op de juiste plek te zetten. Daarom heb ik 7 voordelen van Game Based Assessment op een rijtje gezet.

Objectieve beoordeling met Game Based Assessment

“Een Game Based Assessment geeft een objectieve selectie.” Dit was de letterlijke uitspraak van de gemeenteambtenaar tijdens het kennismakingsgesprek. In plaats dat verschillende mensen ‘op gevoel’ een sollicitant beoordelen geeft een game een objectiever beeld. Je kent vast wel de situatie dat er grote verschillen kunnen zijn tussen de evaluaties van sollicitanten door verschillende managers. Bij een Game Based Assessment is de score op de gewenste competenties eenduidig.

Beter profileren van de organisatie

Een Game Based Assessment zorgt ervoor dat je als werkgever nog beter kunt laten zien wie je bent, wat je kernwaarden zijn en welke cultuur er heerst. Bijvoorbeeld op het gebied van diversiteit en inclusie. In de game kun je bijvoorbeeld in een aansprekende video, vragen laten stellen door managers of medewerkers. Het positieve daarvan is dat sollicitanten zo een beter beeld krijgen of ze zich als werknemer bij jou thuis zullen voelen.

Game Based Assessement op maatBel ons over Game Based Assessment

Wij zorgen ervoor dat de Game Based Assessment naadloos aansluit op uw organisatie, missie, waarden en cultuur. We bedenken hiervoor samen een bijpassende storyline met inspirerende characters en challenges. Daarbij  gebruiken we voorbeelden uit uw praktijk, zodat de challenges goed aansluiten op uw organisatie en de gewenste competenties. Vergeten iets te vragen komt niet voor, want de Game Based Assessment wordt op maat gemaakt.

Uitstekend hybride inzetbaar

Sollicitanten nemen online aan de game deel, maar je kunt hen ook op locatie laten deelnemen aan rollenspellen of gezamenlijke teambuilding activiteiten. De beoordeling van rollenspellen en open opdrachten nemen we eenvoudig mee in de game score. Daarnaast kan er ook gevraagd worden naar innovatieve ideeën of een korte enquête worden afgenomen. Zo komt er ook waardevolle inhoudelijke feedback van de kandidaten richting de organisatie.

Een game geeft structuur en inzicht en voorkomt manipulatie

Hoe beoordeel je een sollicitant tijdens een normaal sollicitatiegesprek op zaken als klantvriendelijkheid, algemene kennis, (ruimtelijk) inzicht, creativiteit, rekenvaardigheden en nog veel meer? In veel gevallen blijkt dat uitdagend. Bij een Game Based Assessment worden van tevoren selectiecriteria of KPI’s bepaald. Deze geven na afloop een objectieve beoordeling van kandidaten. Het is voor hen ook lastig om de resultaten te manipuleren, zoals bij een standaardtest. Dit komt omdat de inhoud specifiek is aangepast op de eigen organisatie en we meten meerdere competenties tegelijk.

Kostenvoordeel en hergebruik

Wij richten de assessment in op onze bestaande gamification tool. Hierdoor kunnen we direct met de inhoud aan de slag en is de content eenvoudig onderhoudbaar. Tevens is de game deels herbruikbaar voor nieuwe sollicitatieprocedures, als onboarding tool of voor trainingen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zaken rondom klantvriendelijkheid, compliance of digitale veiligheid.

De aantrekkelijkheid als werkgever vergroten

Game Based Assessments zijn leuk en uitdagend. De challenges in de game werken voor sollicitanten motiverend, waardoor al bij aanvang een grote betrokkenheid ontstaat. Dit zorgt voor een positieve ervaring en geeft onderscheidend vermogen op een steeds krappere arbeidsmarkt.

Is Game Based Assessement ook iets voor uw organisatie?

Wij gaan graag vrijblijvend het gesprek met u aan, om de mogelijkheden van Game Based Assessment voor uw organisatie te bespreken. Neem hiervoor contact op met:

Joost Schouten – Bizzgames Gamification+31 (0)20 7702265j.schouten@bizzgames.nl
volg ons op LinkedIn

Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.