Gamification in de Zorg leeft! Maar voor welke toepassingen worden serious games ingezet en wat levert het op voor zorg organisaties? Dat kunnen we het beste duidelijk maken met drie concrete voorbeelden van serious gaming in de zorg:
1. Training en Development met Serious Games in de Zorg
Voor een middelgroot algemeen ziekenhuis ontwikkelden we de Adrz Finance Challenge. Het doel van deze serious game in de zorg is het taaie onderwerp Financieel Management via een leuke en effectieve training onder de aandacht te brengen bij leidinggevenden.
Bij de teamsamenstelling is daarbij rekening gehouden met het verschil in basiskennis tussen bijvoorbeeld bedrijfskundig managers, teamleiders en medisch specialisten. Hiervoor was het van groot belang dat deze Gamification in Training goed aansloot bij de eigen zorgorganisatie en de belevingswereld van de diverse deelnemers.
Een stukje maatwerk dat wij voor elke gamification klant realiseren. Want voor een optimale beleving en het beoogde effect, moeten de deelnemers de eigen organisatie goed herkennen in de challenges.
Met als resultaat dat zij met veel enthousiasme aan deze interactieve trainingsvorm deelnemen. Waarbij levendige discussies ontstaan en iedereen bijdraagt vanuit de eigen kennis en ervaring. Zo ontstaat begrip voor de verschillende belangen en draagvlak voor de grote uitdagingen in de zorg, waarvoor het ziekenhuis staat.
2. Werving van Personeel
Een actueel onderwerp zijn de oplopende personeelstekorten en de toenemende zorgkloof. Gamification Recruitment wordt daarom in de zorg steeds vaker ingezet om nieuwe collega’s te vinden.
En een Game Based Assessment laat zien of een nieuwe medewerker uit het juiste zorghout gesneden is.
Een voorbeeld van een dergelijke Recruitment game in de Zorg: zorgorganisatie i-mens, met 12.000 medewerkers één van de grotere in België, zoekt continu naar nieuwe mogelijkheden om medewerkers te werven. Serious gaming biedt i-mens een effectieve, extra optie om vooral jongeren te bereiken en zich bij hen te kunnen profileren als interessante werkgever in de zorg.
Twee games zijn voor hen ontwikkeld: een snelle, korte versie om contact te leggen met jongeren op banenbeurzen. En een meer inhoudelijke serious game die in het zorg onderwijs wordt toegepast om nieuw personeel te werven.
3. Verandermanagement met Serious Games in de Zorg
Verandermanagement is een belangrijke toepassing van Serious Gaming in de Zorg. Hoe zorg je ervoor dat teams zelf verantwoordelijkheid nemen en beter met elkaar samenwerken, zodat de kwaliteit van de zorg toeneemt?
De JGZ maakt een omslag naar meer eigen regie en professionele ruimte voor medewerkers in de teams. De beweging naar Zelf Organiserende Teams (ZOT) komt voort uit de filosofie: de klant centraal, de professional de ruimte en de leiding faciliteert. Dat was voor diverse JGZ organisaties de reden om de JGZ Game in te zetten.
Teams gaan de challenges in de game aan en laten zien hoe goed zij als zelf organiserend team functioneren. Zo testen zij hun ervaring, inzicht, slagvaardigheid en kennis, waarbij de beroepsomgeving de context vormt. Een prima voorbeeld van een succesvolle toepassing van een serious game voor verandermanagement in de zorg. Lees er hier alles over en bekijk tevens de aansprekende video.
Ook voor Onboarding en Teambuilding
Maar er zijn veel meer redenen om een gamification in de zorg in te zetten. Bijvoorbeeld voor teambuilding tussen bestaande en nieuwe medewerkers. Maar ook om onboarding aantrekkelijker te maken, waardoor medewerkers in de zorg zich sneller thuis voelen en langer bij hun werkgever blijven werken.
Meer weten over Serious Gaming in de Zorg?
Ben je een HR-manager, programmamanager of adviseur die meer wil weten over de mogelijkheden van gamification, neem dan contact met ons op. We gaan graag vrijblijvend het gesprek aan.
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.