Begin oktober ging op de HvA de MER management game van start. Dit vier weken durende programma is opgezet als alternatief voor eerstejaars studenten die de entreetoets hebben behaald. In de online competitie vormden HvA studenten een managementteam van een fictieve onderneming. In een spannende en dynamische marktomgeving moesten zij elke ronde online beslissingen nemen en de concurrentie te slim af zijn.
Ondanks dat het geen verplichting was hebben bijna alle teams tot aan het einde toe hun beslissingen verzonden via www.bizzgames.nl. Alle teams namen ronde na ronde betere beslissingen en er was een duidelijk leereffect. Naarmate de game vorderde keken de teams ook beter naar de concurrentie. Bovendien analyseerde ze kritisch de winstgevendheid van de eigen productportfolio.
Uiteindelijk werd team Gras van Sander Frantzen en Daam Hogeveen 1e in de poule van de MER management game. Met een mooie tweede plaats voor team De Walvis van Kyra Kunst en Katawut Lumleod. Op derde plaats zijn Manon van Schaik en Hilde Steenkamp geëindigd van team Mahi. Zij hadden na de experttraining een mooie inhaalrace gemaakt. Gefeliciteerd!
Achtergrond MER management game
In deze serious game werd gebruik gemaakt van de casus GPS World. GPSW verkoopt sporthorloges en fietscomputers via gespecialiseerde dealers, elektronica winkelketens en tevens online retail. Deze combinatie van 'Bricks and Clicks' vereist een uitgekiende marketingmix. Studenten verkrijgen hierdoor inzicht in de levenscyclus van high-end producten en ook hedendaags consumentengedrag.
De business games voor Hoger Onderwijs bestaan uit een testronde en acht speelrondes en zijn daarnaast gelaagd opgebouwd. Het begint eenvoudig en wordt daarna elke ronde uitgebreid met extra beslissingsvariabelen, product/marktcombinaties, afzetmogelijkheden en events. Zo is het begin laagdrempelig en blijft het voor de deelnemers bovendien tot aan het einde toe uitdagend.
De MER management game komt inclusief instructievideo's docentenhandleiding met beoordelingscriteria, studentenwerkboek en tevens een opzet eindverslag met strategie en logboek. De business games kunnen worden ingezet vanaf 14 studielasturen. Maar u kunt ze ook uitbreiden tot ruim 40 studielasturen met de extra deelopdrachten.
Kennismaken met deze business game?
Docenten ontvangen gratis en vrijblijvend een presentatie of kennismakingsworkshop over bovenstaande management games voor hoger onderwijs. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we uitgebreid in op de inzet van de managementgames in het curriculum. Daarnaast kunnen docenten ook zelf ervaring opdoen door een ronde te spelen. We verwerken deze ronde ter plekke, zodat de deelnemers daarna direct de resultaten zien.
Meteen inschrijven voor Nederland of België? Of eerst nog een testaccount aanvragen?
Wij leveren ook graag een bijdrage aan de succesvolle inzet van de MER management game in uw onderwijsprogramma. U kunt hiervoor contact opnemen met:
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.