Je doelstellingen behalen kan soms uitdagend zijn. Dat geldt zeker ook voor HR-managers. Er is altijd wel een moment dat recruitment, onboarding, een training of veranderdoelstelling niet aanslaat. Op een of andere manier zijn medewerkers onvoldoende betrokken of verwachten ze iets anders. Gamification en serious gaming zijn op die momenten bewezen oplossingen, die op aansprekende wijze, kennis, samenwerking en gewenst gedrag realiseren. En je eigen game laten maken is niet moeilijk, dat doen we namelijk met onze Gamification tool.
Game laten maken in 5 stappen
Maar hoe verloopt het proces van de behoefte van de klant tot een online game nu eigenlijk? Dit doen we volgens onze standaard werkwijze met sjablonen in vijf eenvoudige stappen.
Stap 1: Het in kaart brengen van de klantwens
Elke game start met het in kaart brengen van de behoeften en doelstelling van de klant. Die zijn per organisatie zeer uiteenlopend. Het kan bijvoorbeeld gaan om service-engineers effectiever te laten werken, een strategiewijziging voor het voetlicht te brengen of medewerkers meer up- en cross-selling kansen te laten ontdekken. Dat kan online of hybride op locatie, afgewisseld met leuke teambuilding activiteiten.
Vervolgens formuleren we gezamenlijk meetbare KPI’s, om achteraf te weten of de doelen behaald zijn. Natuurlijk wordt rekening gehouden met de cultuur binnen de organisatie. Hoe wordt er gecommuniceerd en hoe competitief mogen teams bijvoorbeeld tegen elkaar strijden? Dat zal per organisatie verschillend zijn.
Stap 2: Informatie verzamelen en analyseren
Hierna volgt een verdere verdiepingsslag. We verzamelen de informatie die een bijdrage levert aan de gestelde doelen en gaan met enkele medewerkers in gesprek. Vervolgens analyseren we alle beschikbare informatie om te integreren in de game.
Stap 3: Brainstormsessie; casus, storyline en challenges
Een serious game moet niet alleen leerzaam zijn, maar vooral ook leuk en uitdagend. Tijdens de brainstormsessie bedenken we samen een aansprekende storyline met een herkenbare casus en inspirerende characters en challenges. De klant bepaalt daarbij of zij enkel de input en eindredactie verzorgen of volledig betrokken worden in het proces. Dat laatste is natuurlijk wél zo leuk en creëert bovendien ook draagvlak!
We gebruiken hierbij veel voorbeelden uit de praktijk, zodat de deelnemers zich hierin herkennen. Dit vergroot de betrokkenheid en acceptatie, waardoor de doelstelling op een natuurlijke wijze wordt ervaren en geborgd in de organisatie. Hierbij houden we rekening met de doelgroep en de organisatiecultuur. De toon van een game in de zorg zal bijvoorbeeld anders zijn dan van een game in de bouw.
Stap 4: Gamescript uitwerken en scores toewijzen
Na de brainstormsessie werken wij het gamescript met de challenges en bijbehorende scores verder uit. Voor elke game heb je een scorebord nodig. We gebruiken daarbij jouw KPI’s als de scoreonderdelen die de ranglijst bepalen.
Stap 5: We plaatsen het gamescript in de gamification tool
Als laatste plaatsen wij het gamescript in de tool. Binnen de kortste keren leveren we de definitieve game op, omdat we werken met slimme blokken om jullie game razendsnel te lanceren. Let the games begin!
Ook uw eigen game laten maken?
Welke verandermanagement games, training games, recruitment games of employee engagement games mogen we voor jou bedenken?
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.