Studenten Communicatiemanagement van Arteveldehogeschool in Gent zijn wederom enthousiast gestart met de Poppodium Communicatiemanagement game. De Communicatiemanagement game kadert binnen het opleidingsonderdeel “Bedrijfsmanagement” en is intussen een populair vak in het tweede jaar.
Bij de opleiding Communicatiemanagement worden studenten meteen ondergedompeld in de communicatiewereld en leren zij de aangereikte theorie toe te passen in de praktijk. Zo leren zij zowel alleen als in team de beste resultaten te boeken. In de Communicatiemanagement game managen studententeams online hun eigen virtuele Poppodium. Ze zijn onder andere verantwoordelijk voor de muziekprogrammering, het marketing- en inkoopbeleid, de personeelstevredenheid en financiën. Daarnaast moeten ze rekening houden met het imago, het bereik en de diversiteit van de doelgroepen, subsidies en sponsoring. En dat sluit prima aan op de opzet en leerdoelstelling van de opleiding.
Bizzgames Gamification was aanwezig op campus Kantienberg in Gent voor de begeleiding van de Communicatiemanagement game. En hielp de studenten bij de analyse van de testronde en het nemen van de beslissingen van ronde 1.
Communicatiemanagement game Poppodium
In de Communicatiemanagement game runnen studenten in teams een eigen poppodium tijdens het vak Bedrijfsmanagement. Zij krijgen de opdracht om gedurende een aantal ronden (= kwartalen) hun poppodium te leiden en hiervoor beslissingen te nemen. De gegevens en getallen in deze business game zijn reëel. Ze zijn afgeleid van poppodia zoals P60 in Amstelveen, 013 in Tilburg, TivoliVredenburg in Utrecht en ook Paradiso in Amsterdam.
Wat een Poppodium nodig heeft zijn professionals!
De teams van de Communicatiemanagement game moeten rekening houden met alle aspecten die bij de exploitatie van een poppodium horen. Aan de ene kant moet er voldoende geld binnenkomen via subsidies, sponsoring, kaartverkoop en horecaverkopen. Aan de andere kant moeten de teams niet teveel geld uitgegeven aan personeelskosten, gages, inkoop horeca en marketingcommunicatie. Daarnaast moeten zij rekening houden met het hoofdgenre en imago van het podium.
De resultaten van de beslissingen worden weergegeven in de performancescore van het poppodium. Deze bestaat uit de scoreonderdelen Imago en Programmering, die elk vervolgens zijn opgebouwd uit vier onderdelen. De score wordt per onderdeel door de tijd weergegeven. En er is tevens een benchmark samengesteld met de gemiddelde score van de top 3.
Wij leveren ook graag een bijdrage aan de succesvolle inzet van de Communicatiemanagement game voor uw onderwijsprogramma. U kunt hiervoor contact opnemen met Joost Schouten van Bizzgames Gamification via +31 (0)20-7702265 of mail naar info@bizzgames.nl.
Of neem een kijkje op de pagina met Business games voor Leisure, HTRO, Event en FM. Hier vindt u de management games die wij samen met het Hoger Onderwijs hebben ontwikkeld. Deze zijn voor HTRO, Vrijetijdsmanagement, Eventmanagement, Leisure en Facility Management.
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.