Waarom worden Games en Gamification ingezet voor Onboarding? Onboarding van nieuwe medewerkers kent vele uitdagingen. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor persoonlijke betrokkenheid met te weinig collega’s om hen in te werken?
Daarnaast is de nieuwe medewerker van tegenwoordig, vanwege het hybride werken, waarschijnlijk minder op kantoor. De band met trainers en mentoren is daardoor minder aanwezig of ontbreekt zelfs. Gelukkig is er een oplossing; Onboarding Games!
Gemotiveerde (nieuwe) medewerkers
Mensen zijn sociale wezens en houden van games waarin ze worden uitgedaagd. Door een Inwerkprogramma met Gamification tijdens de onboarding in te zetten, worden nieuwe medewerkers sneller en effectiever ingewerkt. Bovendien motiveert het meer dan het verplicht volgen van een ietwat saaie e-learning module. Gewoon, omdat je er als deelnemer energie van krijgt.
Verbondenheid met collega’s
Volgens onderzoek van Glassdoor verbetert een sterk onboardingproces de retentiecijfers met 82% en de productiviteitscijfers bovendien met 70%. Tijdens de inwerkperiode met een onboarding game voelen nieuwe medewerkers zich meer verbonden. De bestaande collega’s zijn in veel gevallen namelijk onderdeel van de game. Met behulp van een video stellen ze zich voor of dagen ze hen uit met een bepaalde casus, vaak gebaseerd op de werkelijkheid. Gamification zorgt er tevens voor dat er sneller een duidelijk beeld is over de verschillende werkzaamheden in de organisatie. Dat levert vervolgens weer snellere en betere samenwerkingen op.
Een hogere leercurve met onboarding games
Met gamification kunnen nieuwe medewerkers, in een veilige leeromgeving, zelf leren en uitproberen. Je wordt niet afgestraft bij een foutieve keuze. Het gaat bij gamification om jezelf uit durven dagen, zodat er een hogere leercurve ontstaat. Ervaringsleren levert nu eenmaal een hoger rendement op, dan leren van hetgeen je wordt opgedragen.
Onboarding games signaleren verbeterpunten
Online onboarding games zorgen er ook voor dat persoonlijke verbeterpunten eerder gesignaleerd worden. Ook kunnen onderdelen meebewegen met het gesignaleerde kennisniveau, waardoor leertrajecten nog meer op de desbetreffende nieuwe medewerker worden aangepast.
Bestaande informatie optimaal benutten
Interessant is dat wij bestaande informatie, die nodig is om de gestelde doelen van de onboarding te behalen, kunnen integreren in de game. Wil je weten hoe we een onboarding gamification maken? Lees dan de blog Gamification Roadmap in 5 stappen.
Een onboarding game kan zowel volledig online als hybride worden ingezet. Eventueel in combinatie met offline assessments, leuke teambuilding opdrachten en rollenspellen op locatie. Zo leer je op een inspirerende manier je nieuwe werkgever en collega’s kennen. Ook als ze (nog) niet fysiek aanwezig zijn.
Is een onboarding game ook iets voor u?
We gaan graag vrijblijvend het gesprek aan over wat Gamification Onboarding voor uw organisatie kan betekenen.
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.