Wie zijn je stakeholders, wat zijn hun belangen en hoe groot is hun invloed? En hoe zorg je ervoor dat de betrokken partijen elkaar vinden in het gemeenschappelijk doel? Een stakeholder game is daarvoor een krachtig instrument. Waarom dat zo is, bespreken we in deze blog en we geven voorbeelden voor verschillende sectoren.
Wat een stakeholder game je brengt
Je hebt te maken met verschillende belanghebbenden, die je mee moet krijgen in het bereiken van een gewenste situatie. Je zoekt een manier om met tegenstrijdige belangen om te gaan. Maar hoe doe je dat op een leuke en uitdagende manier?
Natuurlijk kun je boeken over stakeholders management lezen, video’s bekijken en het aan ChatGPT vragen. Maar gelukkig is er een leukere en effectieve manier om stakeholders management onder de knie te krijgen: speel de Stakeholders game! Leren, met en van elkaar, in een veilige omgeving.
Hoe een stakeholder game werkt
Het stakeholder game daagt deelnemers uit om de verschillende belangen te doorgronden en te managen. Dat gebeurt door het simuleren van een realistisch scenario in een spelvorm. De deelnemer moet op een slimme manier inspelen op de gevoeligheden van stakeholders.
En door ook hun belangen (deels) te realiseren, kun je ze laten meewerken aan de niet-eigen belangen. Op het eerste gezicht lijkt dit tegenstrijdig, maar door de gebruikte methodiek en aangereikte tools kun je de uitdaging aan.
De kracht van een stakeholder game
Een stakeholder game nodigt de deelnemers uit om op een actieve en zeker ook creatieve manier mee te denken. Get the beat of the system! Begrijp hoe het spel in elkaar steekt, wees iedereen een stap voor en kom met oplossingen die de stakeholders aangenaam verrassen.
Afgestemd op jouw situatie
Stakeholder games zijn breed toepasbaar en kunnen worden aangepast aan de eigen situatie en bijbehorende stakeholders. Zo leer je namelijk het meeste. Ter inspiratie geven we vier voorbeelden:
1. Omgevingswet - Gemeente
De casus gaat over het plaatsen van laadpalen in het centrum. De stakeholders zijn in dit geval: de wethouder, gebiedsmakelaar, museumdirecteur, bewoners, winkeliers en tevens het actiecomité voor Gierzwaluwen. Door te beginnen met een ‘investigation board’ zal het spel om de stakes zich gaan ontwaren. Je maakt daarbij gebruik van technieken en tools die je skills vergroten. Zodat je deze skills na de game meteen kunt inzetten binnen je eigen organisatie.
2. Onderwijsvernieuwing - Onderwijs
Het lerarentekort, de nagalm van corona, tekorten aan stageplaatsen en tevens onderwijsachterstanden. Het onderwijs heeft behoefte aan vernieuwing om deze uitdagingen structureel op te lossen. In de stakeholder game worden de docent, student, ouder, onderwijsexpert, inspectie, het bedrijfsleven en schoolbestuur samengebracht. Hierbij is creativiteit en draagvlak nodig, zodat nieuwe initiatieven ook kans van slagen hebben.
3. Zorg met Perspectief - Zorgsector
De missie van een grote zorgorganisatie is het realiseren van kwalitatief hoogwaardige en tevens betaalbare zorg. Hiervoor zijn strategisch een aantal projecten opgezet om de randvoorwaarden te creëren voor de toekomst. Eén van deze projecten richt zich op het bekwamen van leidinggevenden in verbindend leiderschap evenals gelijkgerichtheid. Ter ondersteuning van dit proces wordt een stakeholder game ingezet binnen de zorgcontext.
4. Facility Management - Bedrijfsleven
De facilitaire afdeling heeft een nieuwe meerjarenstrategie met doelstellingen uitgestippeld. De stakeholders denken mee over de doelen en werken daarnaast gezamenlijk aan oplossingen. Door dit proces met een game vorm te geven ontstaat er directe interactie tussen de belanghebbenden. Hierdoor groeit tevens het draagvlak, stijgt de kwaliteit van de oplossingen en de kans dat je de doelen bereikt.
En welke stakeholder game past bij jou?
Ongetwijfeld heb je zelf ook wel eens te maken met de belangen van verschillende stakeholders. Loop je daarmee onverwacht tegen problemen aan? Neem dan vrijblijvend contact op voor jouw specifieke stakeholder game.
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.