Voor woningcorporatie Woonplus uit Schiedam heeft Bizzgames Gamification succesvol een selectie game ingezet ten behoeve van een selectietraject onder de vijf huidige onderhoudspartners. Woonplus gaat richting een nauwere samenwerking met een kleiner aantal onderhoudsbedrijven. Als onderdeel van dit bredere traject is bij Hoppe Schiedam een dagprogramma rondom een serious game opgezet. En om de partners eens helemaal uit hun dagelijkse omgeving te halen viel de keuze op de Poppodium game.
Poppodium game
In de Poppodium game nemen de teams beslissingen op het gebied van programmering van de popagenda, marketing, inkoop, personeel en financiën. Door goed samen te werken en om te gaan met veranderingen kunnen zij de concurrentie te slim af zijn. Daarbij worden zij niet alleen geconfronteerd met (onverwachte) gebeurtenissen, maar ook met de wensen van stakeholders en de gevolgen van de beslissingen van de concurrentie!
Woonplus selectie game
Er namen 4 teams deel aan de selectie game met werknemers van verschillende onderhoudsbedrijven en tevens een medewerker van Woonplus. Vooraf waren de benodigde competenties (Teamspeler, Proactief en Menselijk) gekoppeld aan de activiteiten in de game. Bij elk team zat ook een observator van Woonplus, die op basis van deze competentie profielschets observaties vastlegde.
Om een competitieve omgeving te creëren kregen alle teams bij de start het genre Pop toegewezen met dezelfde programmering en beslissingen. Onder de begeleiding van de spelleiders van Bizzgames Gamification speelden zij een testronde en vervolgens 3 speelronden.
Na de verwerking van een ronde werden de resultaten inclusief feedback, de ranglijst en tevens de nieuwe ronde-informatie automatisch op de gamesite klaargezet. De resultaten van de beslissingen worden weergegeven in de performancescore van het poppodium. En deze zijn onderverdeeld in de score voor het imago en de programmering. De spelleiding begeleidde vervolgens de teams in de selectie game bij het analyseren van de resultaten en het nemen van de nieuwe beslissingen.
Events
In de tweede ronde sloten de teams deals met nieuwe sponsoren. Daarna konden zij in de laatste ronde veel geld verdienen door special events te programmeren. Tevens kwam een voor Woonplus ‘cruciale’ aanvullende opdracht aan bod in de selectie game. Deze ging over het omgaan met een situatie waarin de individuele belangen tegengesteld raken of het individuele belang het teambelang dreigt te overschaduwen.
Onderlinge beoordeling
Na de laatste ronde beoordeelden de teamleden elkaar via de online peer-assessment module. Dit paste goed bij de competentie Feedback geven en ontvangen. De resultaten hiervan waren direct voor de klant online inzichtelijk.
Prijsuitreiking
Uiteindelijk ging team Hoppepop na een spannende laatste ronde er met de 1e prijs van door. Het was voor alle betrokkennen al met al een bijzonder geslaagde dag. En mooi om te zien hoe de doelstellingen van Woonplus middels gamification op een leuke en ontspannen manier werden behaald.
Meer informatie over selectie games?
Wilt u ook meer informatie over de mogelijkheden van games voor selectie doeleinden? Neemt u dan contact op met:
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.