Een hoge omzet behalen is niet meer het enige doel binnen organisaties, het gaat steeds vaker over het onderwerp ‘maatschappelijke relevantie’ in directiekamers. Managementleden hebben tegenwoordig te maken met nieuwe kernwaarden die thema’s vanuit de maatschappij in zich dragen, zoals een duurzame bedrijfsvoering, diversiteit, inclusie en integriteit. Maar hoe kun je die nieuwe kernwaarden op de werkvloer implementeren?
En hoe zorg je er nu voor dat medewerkers ook echt handelen naar deze nieuwe kernwaarden?
Kernwaarden implementeren blijft uitdagend
Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat je als werkgever aantrekkelijker wordt, zowel voor klanten als (nieuwe) medewerkers. Dat is het goede nieuws. Maar een gewenste verandering realiseren is en blijft uitdagend.
Op welk moment staat bijvoorbeeld de integriteit ter discussie? Hoe kunnen we daar samen een afspraak over maken, zodat samengewerkt wordt in een veilige en vertrouwde omgeving? Wat houdt een duurzame bedrijfsvoering precies in? Hoe kan ik daar zelf een bijdrage aan leveren?
Het beantwoorden van dit soort vragen is niet zo eenvoudig. Er kunnen immers verschillende meningen over zijn. Het gevolg kan zijn dat er weinig terecht komt van het implementeren van de nieuwe kernwaarden, omdat de noodzaak onvoldoende binnen de organisatie wordt gezien. Dus moet je het proces van veranderen vooral samen doen op een leuke en inspirerende manier.
Van abstract en ongrijpbaar naar concreet en duidelijk
Voor het implementeren van nieuwe kernwaarden binnen de organisatie bestaat er een uitstekende, bewezen oplossing: gamification. Het gaat namelijk vaak om het veranderen van gedrag en het tegengaan van ongewenst gedrag, wat in spelvorm beter gaat omdat je het samen doet in een veilige omgeving.
Op een ethische, respectvolle en integere manier met elkaar omgaan hoeft niet voor iedereen vanzelfsprekend te zijn, maar je kunt elkaar erop aanspreken. Daarom is het ook belangrijk dat managementleden zelf het goede voorbeeld geven door letterlijk het spel mee te spelen.
Waarom een game werkt?
Dat is omdat het een manier is om de werkelijkheid na te bootsen in de vorm van herkenbare praktijkcases. Bovendien verhoogt het de teamspirit, doordat je elkaar beter leert kennen en begrijpen.
Met als resultaat dat onderlinge verschillen sneller geaccepteerd worden en er meer ruimte ontstaat voor andere meningen. Bovendien verbindt en motiveert een game, omdat het leuk en uitdagend is en je samen als team iets tot stand brengt.
Zo kun je nieuwe kernwaarden implementeren
Gamification helpt om medewerkers te leren omgaan met ethische vraagstukken en antwoorden te vinden op vragen rondom integriteit en een duurzame bedrijfsvoering. Daarnaast is het goed voor employee engagement: het verhoogt de betrokkenheid, de motivatie van werknemers en de onderlinge samenwerking. Met als resultaat een enthousiast team dat begrijpt hoe belangrijk het is om nieuwe kernwaarden gezamenlijk te omarmen.
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.