Gamification is een uitstekende tool om toe te passen in het proces van recruitment. Zo kun je op interactieve wijze potentieel talent aan jouw organisatie binden.
Lees in deze blog wat de mogelijkheden zijn rondom gamification recruitment en HR.
Gamification recruitment: een helder inzicht in de kandidaat
Steeds vaker worden games toegevoegd aan het recruitmentproces. Op deze manier krijg je een veel beter inzicht in de competenties van de sollicitant. Een CV of motivatiebrief biedt een ruwe inschatting van de kandidaat. Je krijgt informatie over wat voor studie afgerond is, waar de persoon heeft gewerkt en voor hoe lang.
Maar wat ontdek je eigenlijk over het karakter, hoe iemand projecten aanjaagt of hoe het werk is gedaan, in plaats van welk werk gedaan is? Vrij weinig... Dat is waar gamification recruitment uitstekend van pas komt.
In een game-omgeving kunnen namelijk ook competenties en vaardigheden getoetst worden. Je geeft iemand echt de kans om te laten zien uit wat voor hout die gesneden is. Hierdoor neemt de kans dat je iemand aanneemt die ook daadwerkelijk geschikt is, enorm toe. Bovendien zal er ook een stuk meer response zijn op de vacature, want een spel spelen is nu eenmaal toegankelijker dan een motivatiebrief schrijven.
Recruitment game
Speciaal voor dit gamification recruitment heeft Bizzgames een gamification tool. Met deze bestaande tool kunnen we eenvoudig een game maken, aangepast aan jouw wensen. Deze tool is geschikt voor zowel corporate recruitment als voor recruitmentbureaus. Met deze methodiek heb je de perfecte fundering voor een optimaal recruitment proces en bind je nieuwe en bestaande medewerkers aan jouw organisatie.
Games zijn bovendien uitstekend inzetbaar voor:
- Trainingen en L&D
- Verandermanagement
- Onboarding en Assessment op maat
- Kernwaarden en Employee Engagement
- Teambuilding en games voor Events
Ook geschikt voor onboarding
Naast gamification recruitment is de tool ook uitstekend inzetbaar voor het onboarden van nieuwe medewerkers. Het belang van een goede begeleiding bij het inwerken van nieuw personeel is onbetwistbaar. In de praktijk kan het echter nogal wat uitdagingen bieden.
Door het gebruik van spelelementen tijdens het onboarding proces, kun je een persoonlijk en effectief inwerktraject bieden. Het is voor de nieuwe medewerker een extra motivatie om zich snel in te werken en daarnaast een leuke en uitdagende manier om aan de slag te kunnen in de nieuwe functie.
Wil je ook meer weten over gamification recruitment? Neem dan contact op voor informatie en vrijblijvend advies!
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.