Laatst informeerde een nieuwe klant naar een Assessment Game. Ze waren gewend om online assessments te doen als onderdeel van de sollicitatieprocedure. “Een beetje saai, die psychologische testen waarbij naar cognitieve aspecten wordt gekeken”, was de opmerking. Nu zijn we samen in gesprek over een Game Based Assessment…
Het traditionele online assessment
Honderden vragen invullen over wat jouw kennis is. Dat is waar het bij de meeste online assessments om draait. HR-managers maken daarmee een eerste selectie, veelal op cognitieve aspecten. Kandidaten met de hoogste score lijken op het eerste gezicht aantrekkelijk om een volgende stap mee te zetten. Maar is dat wel zo?
“Je leert iemand beter kennen door een uur te spelen, dan door een jaar te praten” zei Plato.
Een Assessment Game brengt de kandidaat tot leven
Met een Assessment game krijg je meer te weten over hoe het brein werkt van de desbetreffende kandidaat. Er kan bijvoorbeeld gemeten worden hoe snel antwoorden gegeven worden, maar tevens de mate waarin de aandacht behouden wordt. Ook kun je er aanwezige skills mee naar boven halen, zoals plannen, organiseren en samenwerken.
Je meet dus niet alleen cognitief, maar vooral ook de soft skills. Zelfs gehanteerde normen en waarden worden er duidelijker van. Nog een voordeel, ten opzichte van een traditioneel online assessment, is dat een Assessment Game niet of nauwelijks valt te manipuleren.
Het nabootsen van de praktijk
Naast dat een Game Based Assessment gewoon leuk en inspirerend is, kun je er ook de praktijk mee laten zien. In spelvorm worden situaties nagebootst die zich echt binnen het bedrijf voordoen. Voor de desbetreffende sollicitant is dat waardevol. Want die krijgt gelijk een duidelijk beeld over de werkzaamheden die hij/zij gaat verrichten na indiensttreding. Het zorgt voor een goede start.
Voor de werkgever betekent een Assessment Game dat managers of teamleden desgewenst al in de gamification toepassing voorgesteld kunnen worden. Hierdoor kan ook de kandidaat beter bepalen of de organisatie en cultuur wel goed matcht. Het levert daardoor sterkere teams op.
Door een Assessment Game tijdens recruitment in te zetten maak je beter onderbouwde keuzes. Hiermee bespaar je niet alleen op wervingskosten, je krijgt de juiste kandidaten, gelukkigere medewerkers, bouwt sterkere teams en hebt minder uitstroom.
En bij veel aanmeldingen kun je bij iedere kandidaat toch de benodigde diepgang creëren, selecteren op de juiste kenmerken en hiermee flink kosten besparen. Een assessment game levert je meer op!
Meer weten over Assessment Games?
Neem contact met ons op of lees deze gerelateerde blog hoe je met Game Based Assessment top talent selecteert.
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.