Gamification ingezet voor Coronavaccin

Een internationaal team gebruikt Gamification in de race voor een Coronavaccin. Terwijl de wereld binnenblijft, werken onderzoekers over de hele wereld onvermoeibaar door om een coronavaccin te vinden.

Volgens een internationaal team van developers, ondernemers en wetenschappers kan dit echter sneller, wanneer mensen meedoen aan een simpel spel: AnalysisMode.

Dankzij deze onderzoekstool kan iedereen helpen bij het ontdekken van vaccins door speelsgewijs patronen te herkennen. Het AnalysisMode-team is onderdeel van de Nederlandse editie van Hack The Crisis – een hackathon waarin al met al 500 deelnemers samenwerken aan uitdagingen rondom COVID-19.

Concept gamification voor Coronavaccin

Het spel stelt mensen in staat om patronen en configuraties te vinden. De computer gebruikt deze om vaccinformules te voorspellen. De formule voor het vaccin die we zoeken is slechts een deel – een kleine eiwitsequentie – van het virus. Wanneer het in ons lichaam wordt geïnjecteerd, veroorzaakt het een immuunrespons zonder bijwerkingen. Elke ‘gameplay’ geeft hints van patronen aan een computer, zodat de computer niet alle mogelijke combinaties hoeft te proberen, maar een startpunt krijgt. Zo kan de zoektocht naar een coronavaccin door gamification enorm versnelt worden.

Volgens de bedenker Tiago Roberti Sampaio (vaccinonderzoeker en AI developer) kunnen alle mensen een bijdrage leveren. “Hoewel computers onverslaanbaar zijn in het uitvoeren van wiskundige berekeningen, kan het menselijk brein bij veel taken gemakkelijk de snelste computer ter wereld overtreffen. Zo zijn mensen met name goed in het herkennen van visuele patronen. En dat is belangrijk, omdat we voor een vaccin zoeken naar één combinatie uit miljarden mogelijke combinaties”.

Coronavirus gamification en serious gaming met management games, business games

De game genereert puzzels op basis van eiwitsequenties van het SARS 2003-virus die al in het laboratorium zijn getest. Elke keer dat iemand speelt, leren ze een kunstmatige intelligentie om kandidaat-vaccins te detecteren. Deze kennis opgedaan door gamification zal worden gebruikt om nieuwe kandidaten voor het coronavaccin te voorspellen. Hoe meer gameplays, hoe beter ook de voorspellingen. AnalysisMode roept iedereen op om een paar minuten mee te spelen via www.analysismode.com.

Het team is in gesprek met Oxford University om hun resultaten mee te nemen in het onderzoek naar een vaccin. Het uiteindelijke doel is om een ​​vaccinformule te vinden die wereldwijd kan worden. Als de juiste eiwitsequentie gevonden is, kunnen we deze in elk laboratorium over de hele wereld produceren. 5100 mensen uit 93 landen speelden tot nu toe mee.

Meer informatie over gamification?

Wilt u ook meer informatie over de mogelijkheden van gamification? Neemt u dan contact op met Joost Schouten van Bizzgames Gamification via +31 (0)20-7702265 of mail naar info@bizzgames.nl.

 

Artikel 06-04-2020: Internationaal team gebruikt Gamification in de race voor een Coronavaccin

Reacties gesloten.