Gamification: betekenis en hoe pas je het toe?

Gamification; een begrip wat tegenwoordig regelmatig de revue passeert en een flinke opmars maakt. Het woord doet je al gauw aan games denken voor entertainment doeleinden, maar niets is minder waar. Wat is de betekenis van gamification, wat houdt het in en hoe pas je het toe? We leggen het je hieronder uit!

Gamification betekenis

De precieze gamification betekenis is: het toepassen van game-elementen en speltechnieken in een niet game-omgeving. Gamification wordt met name toegepast om educatieve inhoud over te brengen, bij verandertrajecten, recruitment, teambuilding en tevens voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Het doel is daarbij vaak om spelenderwijs gedrag te veranderen, kennis over te dragen en tevens betrokkenheid te creëren.

gamification betekenis

Eeuwenoud principe, nieuw jasje

Het principe van gamification is eigenlijk niet nieuw, want we spelen al eeuwen spelletjes. Interactie, feedback en plezier vormen de basis van het leren, en ook van gamification. Games zijn daarbij ook activerende werkvormen, die meerdere zintuigen benutten en dit bevordert het leren en het bewerkstelligen van gedragsveranderingen. Het is dan ook de meest effectieve manier om iets te leren; door het simpelweg te doen. Gamification is uitdagend, motiverend, betekenisvol en effectief. Door het competitieve karakter zorgt het bovendien voor grote betrokkenheid en een hoog leereffect.

Gamification hoe pas je het toe

Door game-elementen in alledaagse processen te hanteren kun je gedrag (positief) beïnvloeden en stimuleren. Een belangrijk spelelement om toe te passen is bijvoorbeeld: belonen. Door een beloning te ontvangen krijgt met een positieve houding en raak je gemotiveerd. Goed voorbeeld is LinkedIn. Zij belonen jou op het moment dat je meer informatie toevoegt aan je pagina, door te streven naar een geheel groene balk en een sterk profiel.

gamification voorbeeld

Gamification toepassingen worden ingezet voor het bewerkstelligen van leerdoelstellingen, gedragsveranderingen, samenwerking en ook teambuilding. Toepassingsgebieden zijn:

  • Verandertrajecten
  • Employer branding en Employee engagement
  • Recruitment en Onboarding
  • Teambuilding en Events
  • Training en Onderwijs

Is uw interesse gewekt nu u de gamification betekenis goed kent? En wilt u ook de opties bekijken voor uw organisatie? Voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek, kunt u altijd contact met ons opnemen via +31 (0)20-7702265 of mail naar info@bizzgames.nl!

Reacties gesloten.