Bizzgames begon 25 jaar geleden in het onderwijs. Gamification toepassingen werden daar onder andere gebruikt om op een unieke manier kennis aan studenten over te dragen. En om onderwijsinstellingen landelijk met elkaar te laten strijden. Al snel kwamen we op allerlei andere interessante plekken, zowel in het bedrijfsleven, de non-profit sector als in de zorg. Al die verschillende klanten hebben vaak dezelfde vraag die mij een lach op het gezicht geeft.
De vraag die mij enthousiasmeert
Vrijwel alle gamification klanten vragen: “Kun je ons helpen, met datgene wat we doen leuker te maken?” Een betere start kun je niet hebben; het is een enorm voorrecht wanneer klanten deze vraag stellen. Het zijn positieve verzoeken waar mijn collega’s en ik altijd met veel energie en enthousiasme mee aan de slag gaan.
Gamification voor effectiviteit en verandering
Een tweede verzoek is vaak dat iets ‘effectiever’ moet en wat we daarvoor kunnen bedenken. Het kan bijvoorbeeld gaan om gamification voor een HR-afdeling. Door het inzetten hiervan voor recruitment of onboarding, wordt de aantrekkelijkheid van een werkgever bij nieuwe werknemers vergroot. Bovendien praten mensen al positief over jouw organisatie nog voordat ze zijn aangenomen!
Vaak wordt gamification ook ingezet voor het bereiken van een gewenste verandering; je stimuleert mensen namelijk door een interactieve en activerende werkvorm te gebruiken. Waar mensen normaal de hakken in het zand zetten, omarmen ze nu eerder de verandering.
Gamification is belangrijker dan ooit
Mensen zijn sociale wezens, we hebben elkaar nodig. Dat er op dit moment meer behoefte is om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren, dat hoeven we niemand uit te leggen. Gamification doe je vooral samen, waardoor collega’s elkaar op een andere manier leren kennen en begrijpen. Dat speelt een belangrijke rol als je sterke teams wilt smeden.
Wilt u weten wat gamification voor u kan betekenen? Laat het ons weten!
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.