Integriteit in de organisatie trainen en tevens waarborgen is nog niet zo eenvoudig. Herken je het volgende? Je wilt dat medewerkers handelen naar de normen en waarden van de organisatie. Dat klanten op een eerlijke en betrouwbare manier met je zaken kunnen doen. Een organisatiecultuur waarin medewerkers zichzelf kunnen ontplooien en er ook ruimte is om zich uit te spreken.
Voor een goed integriteitsbeleid is een gedragscode nodig. Maar hoe handhaaf je deze code? Voordat we antwoord geven hoe je medewerkers kunt laten handelen naar de normen en waarden van de organisatie, eerst een belangrijke vraag:
Integer handelen, wat is dat eigenlijk?
Elke organisatie wil een integere bedrijfsvoering en cultuur waarin medewerkers handelen in overeenstemming met de gedragscode van de organisatie, de geldende maatschappelijke normen en de (ongeschreven) wet- en regelgeving.
Maar integriteit laat zich moeilijk vatten in een sluitende definitie. Het wordt namelijk in hoge mate bepaald door de maatschappelijk opvatting daarover. Wat 50 jaar geleden prima door de beugel kon op de werkvloer, kan inmiddels zomaar ‘not done’ zijn. Het is dus continue aan verandering onderhevig en dat geldt ook voor de integriteit trainen en het beleid waarborgen.
Waar kijk je naar als het om integriteit gaat? En hoe kun je dit trainen?
Integriteit kent zowel juridische als menselijke aspecten. Deze zijn gevat in een gedragscode die bijdraagt aan het integer functioneren en waarborgen van de goede naam en reputatie. Denk daarbij aan het volgende:
Compliance (juridisch)
Wordt in de organisatie voldaan aan actuele wet- en regelgeving, (governance)codes, beleidsmaatregelen en interne procedures? Hoe zit het met de vertrouwelijkheid, privacy- en gegevensbescherming en het aannemen van relatiegeschenken en reisjes naar het buitenland? En hoe ga je om met voorwetenschap, onderzoeksresultaten en andere gevoelige informatie?
Menselijk (diversiteit, inclusie en grensoverschrijdend gedrag)
Hoe wordt omgegaan met diversiteit? Diversiteit gaat over kenmerken waarop mensen van elkaar verschillen. Het kunnen fysieke kenmerken zijn, zoals geslacht leeftijd of huidskleur. Maar niet alles hoeft zichtbaar te zijn. Afkomst, gender, geloof en fysieke conditie kunnen ook redenen zijn waarom collega’s elkaar foutief beoordelen of zelfs veroordelen.
En is er werkelijk sprake van inclusie? Dit gaat over de vraag of iedereen zich echt een onderdeel van de organisatie voelt. Een inclusieve werkomgeving is gevarieerd, waar iedereen de kans moet krijgen om mee te doen. Jouw persoonlijke bijdrage is van belang en wordt gezien en (h)erkend.
Grensoverschrijdend gedrag is het derde menselijke aspect. Het kan hierbij gaan om pestgedrag, discriminatie, agressie, (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en tevens machtsmisbruik.
Iedereen die de gedragscode leest begrijpt dit wel. Maar waar gaat het binnen de eigen organisatie nu concreet over. Wat te doen als iets niet in de haak is? Welke procedures moet je volgen? En hoe kun je integriteit trainen? Je kunt wachten tot het fout gaat, maar het is natuurlijk beter om dit voor te zijn en deze situaties risicoloos te oefenen.
Hoe kun je medewerkers integer laten handelen?
Een bedrijfscultuur verandert niet vanzelf, daar moet je actief mee aan de slag! Maar dan liefst wel op een leuke manier in een voor de werknemer herkenbare setting. Om integer gedrag te laten verankeren in de hele organisatie hebben we een uniek alternatief:
Integriteit trainen met Gamification!
Binnen de gamification toepassing maken we de vertaalslag naar concrete voorbeelden. Praktijkomstandigheden die op de eigen werkvloer voorkomen, nemen we op in het gamescript. Normen, waarden, gedragingen, meldingen en vertrouwenskwesties maken daarbij onderdeel uit van jouw unieke game. Op een leuke en interactieve manier bouw je zo samen aan een moderne en open bedrijfscultuur, die ongetwijfeld ook nieuwe klanten aan zal spreken.
Ga ook de Integrity Challenge aan!
Lees hoe we jouw unieke game in 5 stappen kunnen bouwen en neem bij interesse vrijblijvend contact met ons op.
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.