Gamification: betekenis en hoe pas je het toe?

Gamification is een begrip dat tegenwoordig regelmatig de revue passeert, maar wat is de betekenis? En wat houdt het in en hoe pas je het toe?

Het woord doet je al gauw aan games denken voor entertainment doeleinden, maar niets is minder waar. We leggen het je hieronder uit!

Gamification betekenis

De precieze betekenis is: het toepassen van game-elementen en speltechnieken in een niet game-omgeving. Gamification wordt met name toegepast om educatieve inhoud over te brengen, bij verandertrajecten, recruitment, teambuilding en tevens voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Het doel is daarbij vaak om spelenderwijs gedrag te veranderen, kennis over te dragen en tevens betrokkenheid te creëren.

Eeuwenoud principe, nieuw jasje

gamification betekenis

Het principe van gamification is eigenlijk niet nieuw, want we spelen al eeuwen spelletjes. Interactie, feedback en plezier vormen de basis van het leren, en ook van gamification. Games zijn daarbij ook activerende werkvormen, die meerdere zintuigen benutten en dit bevordert het leren en het bewerkstelligen van gedragsveranderingen. Het is dan ook de meest effectieve manier om iets te leren; door het simpelweg te doen.

En gamification is uitdagend, motiverend, betekenisvol en bovendien effectief. Door het competitieve karakter zorgt het daarnaast voor grote betrokkenheid en een hoog leereffect.

Gamification: hoe en waar pas je het toe

Door game-elementen in alledaagse processen te hanteren kun je gedrag ook (positief) beïnvloeden en stimuleren. Een belangrijk spelelement om toe te passen is bijvoorbeeld: belonen. Door een beloning te ontvangen krijgt met een positieve houding en raak je gemotiveerd. Een goed voorbeeld is LinkedIn. Zij belonen jou op het moment dat je meer informatie toevoegt aan je pagina, door te streven naar een geheel groene balk en een sterk profiel.

gamification voorbeeldNeem contact op met Bizzgames Gamification

Gamification toepassingen worden ingezet voor het bewerkstelligen van leerdoelstellingen, gedragsveranderingen, samenwerking en ook teambuilding. Betekenisvolle toepassingsgebieden van gamification zijn onder andere:

Voorbeelden Gamification

Portfolio gamification, serious gaming met serious games en business games-11




Meer weten over de betekenis van Gamification voor uw organisatie?

Is uw interesse gewekt nu u de gamification betekenis goed kent? En wilt u ook de mogelijkheden voor uw organisatie ontdekken? Neem voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek, contact op met:

Joost Schouten – Bizzgames Gamification+31 (0)20 7702265j.schouten@bizzgames.nl
volg ons op LinekdIn

Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.