Gamificatie zorgt ervoor dat nieuwe informatie beter wordt verwerkt, ondersteunt HR bij recruitment, onboarding en verhoogt de verkopen. Het succes wordt echter bepaald door 5 factoren.
Wat is Gamificatie?
Gamificatie, ofwel gamification of serious gaming, wil zeggen dat je gaming elementen toevoegt aan niet-game contexten, zodat het meer impact heeft. We gebruiken het succes van entertainment games om verandertrajecten, onderwijs, training, werving en selectie nog beter te doen slagen.
Dit werkt vooral zo goed door het belonings- en waarderingssysteem van gaming. Beloningen vinden we fijn en motiveren ons tot betere prestaties. Dat maakt gamificatie zo effectief. Toch werkt het alleen als je het goed inzet.
Hoe werkt het nu eigenlijk?
Gamificatie maakt gebruik van onze competitieve aard en psychologische neiging om games te spelen. Als je het goed inzet, vergroot je de betrokkenheid van deelnemers, beïnvloed je houding en gedrag en verbetert de (leer)prestatie. Daarbij is de beloning dus essentieel.
4 belangrijke gamificatie principes
Het succes van een gamification toepassing wordt gevormd 4 belangrijke principes. Bizzgames voegt daar nog een bepalende vijfde succesfactor aan toe.
1. Beloning
De positieve ervaring van een beloning motiveert en stimuleert tot actie. Je wilt daarom de deelnemers belonen met punten, cadeaus of badges voor de actie die je van hen verwacht. Om hun aandacht vast te houden breng je hierin een volgend niveau aan. Je kunt bovendien iets exclusiefs aanbieden zoals een bonus of hogere rang, zodat de eerst verdiende punten een waarde krijgen.
2. Verliesaversie
We zijn van nature geneigd te voorkomen dat we iets verliezen. Geef deelnemers dus meteen iets dat ze kunnen kwijtraken. Als je bijvoorbeeld een game begint te spelen, krijg je een ‘startkapitaal’ waarmee je iets kan bereiken. Als je niets doet of foute keuzes maakt, verdwijnt het kapitaal. Hierdoor kunnen direct verschillen ontstaan en dat wil je voorkomen.
3. Status en reputatie
De meeste mensen willen hun status behouden of verbeteren. Ranglijsten werken daar goed bij. Het toont de concurrentiepositie, zodat deelnemers in actie willen blijven.
Let op: Het is hierbij wel belangrijk om ook de meest recente prestaties te tonen, naast de algemene ranglijst. Bijvoorbeeld: de ‘snelste stijger’ of ‘verkoper van de week’. Hiermee houd je ook de minder gefocuste deelnemers actief.
4. Snelle feedback
Mensen zien het liefst snel resultaat. Een korte cyclus met snelle feedback werkt daarom heel goed binnen een gamificatie toepassing. Het is dus belangrijk dat de feedback snel na de actie wordt gegeven en bijvoorbeeld wordt bezegeld met een beloning. Een ‘PDCA-cyclus’ is een ideaal instrument om feedback en beloning aan te koppelen.
Succesfactor 5. Herkenbaarheid
Voor een optimale beleving en het beoogde effect, moeten de deelnemers zich goed kunnen herkennen in de challenges van de gamificatie. Het succes van serious gaming wordt dus grotendeels bepaald door een perfecte aansluiting bij de eigen organisatie en de belevingswereld van de deelnemers. Een stuk maatwerk, waar Bizzgames Gamification zich dagelijks op focust, om zo voor elke klant een effectieve gamification toepassing te realiseren.
Is Gamificatie ook iets voor jouw organisatie?
Heb jij ideeën voor een game voor bijvoorbeeld recruitment, assessment, verandermanagement, training of teambuilding in jullie organisatie? Wij sparren graag met je over de mogelijkheden.
Joost Schouten – Bizzgames Gamification – +31 (0)20 7702265 – j.schouten@bizzgames.nl
Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.