Bij de toepassing van gamification in het bedrijfsleven worden uitdagingen, handelingen en het leren met elkaar verbonden in een risicoloze en praktische oefencontext. De feedback vanuit de game biedt deelnemers een voortdurende en natuurlijke terugkoppeling die versterkend en ook corrigerend kan werken. Gamification is bovendien leuk, uitdagend, motiverend en effectief. En het competitieve karakter zorgt voor grote betrokkenheid en een hoog leereffect.
Toepassingsgebieden gamification voor het bedrijfsleven
Gamification wordt ingezet voor het bewerkstelligen van leerdoelstellingen, gedragsveranderingen, samenwerking en teambuilding. Toepassingsgebieden voor serious games zijn:
- Trainingen en L&D
- Verandermanagement
- Stakeholder Management
- Compliance en Integriteit
- Onboarding en Assessment op maat
- Kernwaarden en Employee Engagement
- Teambuilding en games voor Events
Wilt u meer informatie of vrijblijvend advies over de inzet van gamification in uw organisatie? Neem dan contact op met Bizzgames Gamification via +31 (0)20-7702265 of mail naar info@bizzgames.nl.
Het succes van gamification
De populariteit van entertainment games is vooral te danken aan de toepassing van een belonings- en waarderingssysteem. Dit is ook de reden waarom gamification zo succesvol en effectief is in het bedrijfsleven. Een goed beloningssysteem zorgt ervoor dat we sociale interactie aangaan, nieuwe vaardigheden ontwikkelen, boven onszelf uitstijgen en onze doelen willen behalen. Mits dit natuurlijk op een juiste manier wordt ingezet. Een succesvolle game houdt rekening met de volgende gaming principes:
Beloning
Hierbij kun je denken aan het belonen van uitdagende taken zoals het beantwoorden van een vraag, het oplossen van een probleem, het lezen van een theoretische verhandeling, enzovoort.
Verliesaversie
We zijn van nature geneigd om te voorkomen dat we iets verliezen. Als je niets doet of de foute keuzes maakt, dan raak je op enig moment je ‘startkapitaal’ kwijt.
Status en reputatie
De meeste van ons willen hun status behouden of verbeteren en hoog in de ranking eindigen. Dit competitieve aspect zorgt voor betrokkenheid en daagt mensen uit om actie te ondernemen. Het is een belangrijk kenmerk van gamification toepassingen in het bedrijfsleven.
Snelle feedback
Het is belangrijk dat feedback snel na de actie wordt verkregen. Dit kan een korte cyclus zijn door trial-and-error, maar voor inhoudelijk diepgaander toepassingen is de PDCA-cyclus een ideaal instrument om feedback en beloning aan te koppelen.
Bizzgames Gamification
Wij ontwikkelen en begeleiden al ruim 25 jaar gamification toepassingen, management games en simulaties. Van grootschalige landelijke management competities in het onderwijs, tot specifieke games voor verandermanagement en ook trainingen in het bedrijfsleven. Ook voor events, teambuilding en HR, recruitment en onboarding doeleinden is gamification prima inzetbaar en zeer effectief.
Meer weten over gamification voor het bedrijfsleven?
Heeft u vragen over het toepassen van gamification en serious gaming? Of wilt u een game die speciaal voor uw organisatie wordt ontwikkeld? Neemt u dan gerust contact op met Bizzgames Gamification via +31 (0)20-7702265. U kunt natuurlijk ook een e-mail sturen naar info@bizzgames.nl.