Gamification in Training Zorg Case: Finance Management

Training is uitdagend en zeker in de zorg. Zo zijn de diversiteit aan functies en verschillen in kennisniveaus groot. Bovendien is de werkdruk aanzienlijk. Gamification wordt daarom steeds vaker toegepast in de zorgsector, en zeker ook bij trainingen. Het verbindt mensen, brengt sneller kennis over en is een moderne manier om ook complexe onderwerpen op een inspirerende en effectieve manier te behandelen.

Wat doe je bijvoorbeeld als je een taai onderwerp zoals ‘Financieel Management’ onder de aandacht moet brengen bij leidinggevenden en er grote verschillen bestaan in basiskennis tussen de deelnemers? Dat was de uitdaging van Gert van Willigen, Hoofd Planning & Control bij Adrz. Hij besloot de mogelijkheden van het toepassen van Gamification in een Training te onderzoeken. En met succes!

Adrz inlog Serious Game Training en Serious Gaming in de ZorgDe uitdaging van ziekenhuis Adrz

Adrz is een middelgroot algemeen ziekenhuis. Financieel Management is een belangrijk onderwerp in de zorg. “In ons Management Development traject; ‘Verbindend Leiderschap’, was Financieel Management niet het meest populaire en eenvoudige onderwerp voor een training. Bovendien zijn er ook grote verschillen in basiskennis tussen bijvoorbeeld bedrijfskundig managers en medische specialisten en moest het onderlinge begrip en de samenwerking een positieve impuls krijgen. Je moet het tenslotte met zijn allen doen.

Daarom was er een andere trainingsvorm nodig voor de kennisoverdracht en om gesprekken op gang te brengen en discussies met elkaar aan te gaan. Liefst ook uitdagender en meer activerend dan hele dagen colleges geven. En dat werd dus de Adrz Finance Challenge”, vertelt Gert.
Bel ons over de Gamification in Training

Over het contact met Bizzgames

Deelnemers Adrz Finance Challenge, Gamification in trainingVia Google werd duidelijk dat Bizzgames Gamification al meerdere serious games in de zorg ontwikkeld heeft. “Wat ik daarbij erg waardevol vond, was dat de gamification training eenvoudig aangepast kon worden aan wat er bij ons écht in de praktijk gebeurt. De challenges gaan over óns ziekenhuis en de kennisoverdracht is daardoor specifiek en herkenbaar voor de deelnemers. Dat creëert natuurlijk veel meer betrokkenheid en leereffect bij de deelnemers, dan een standaard game van de plank over een fictief bedrijf.

Het contact voelde ook gelijk goed bij de intake. Bizzgames had vrij snel door wat wij nodig hadden en had daarbij een duidelijke aanpak en flexibele oplossing. Dat gaf vertrouwen, wat voor ons belangrijk was, want we hadden een heel korte deadline van slechts 4 weken.

Het verbaasde ons dat in zo'n korte tijd, alles voor ons op maat en bovendien goed werd ingericht. Want zeker als het over Finance gaat moet alles natuurlijk op de punt en komma kloppen.”

En het resultaat van de Gamification in Training?

Winnaars Adrz Finance Challenge, Serious game training

Collega Veronique Heins, Manager Finance en Control vertelt, “Ik was verrast hoe enthousiast en serieus mensen met de gamification training aan de slag gingen. Opvallend ook hoe in de middag het competitiegevoel naar voren kwam en hoe ze hun best deden om te winnen. Na de game deed het in het ziekenhuis dan ook de ronde, hoe leuk de dag was.

Met name de activerende vorm van de training is heel goed aangekomen. Het werd echt als waardevol ervaren en er kwamen na de game ook veel verdiepende vragen over Finance, die we normaal niet zo snel krijgen."

En dat was ook precies de bedoeling, voegt Gert toe. “We konden goed vanuit de inhoud de afstemming en samenwerking stimuleren. De deelnemers vonden het heel leuk om op deze manier met de opdrachten en elkaar om te gaan. Door de open discussies ontstond er bewustwording en beter begrip voor elkaars perspectieven.

En de deelnemers hebben de game niet als ‘opgelegd’ ervaren, maar een unieke manier waar je samen iets aan hebt en zelf een inhoudelijke bijdrage aan levert. Dit is zeker voor herhaling vatbaar en wij zijn nu aan het kijken of we deze vorm ook in kunnen zetten voor de onboarding van nieuwe medewerkers."

Serious game training, gamification en serious gaming in de zorg-7Meer over de Adrz Finance Challenge

De Adrz Finance Challenge is tijdens een trainingsdag ingezet voor 90 leidinggevenden, medisch managers, teamleiders en stafmedewerkers. Voor de game is in 5 duidelijk stappen een draaiboek opgezet met uitdagende opdrachten, discussievragen, minigames, video’s, cases en korte kennistests. Op deze pagina lees je meer over de inhoud van deze serious game training.
 

En voor welke training kunnen we gamification in jouw organisatie inzetten?

Joost Schouten – Bizzgames Gamification+31 (0)20 7702265j.schouten@bizzgames.nl
volg ons op LinkedIn

Tweewekelijks verschijnt onze Blog over Gamification. Meld je hier aan.